Si bé el calendari assenyala una data, la del 8 de març, com el dia internacional de la dona, la realitat és que arreu del món milers d’iniciatives impulsades per diverses entitats i col·lectius treballen dia a dia per enderrocar els murs que encara avui impossibiliten la igualtat entre homes i dones.
Les dones continuen sent víctimes d’un sistema patriarcal estès arreu del món que les oprimeix des de diferents prismes. També són elles les que, arreu del món, s’organitzen i lideren espais per assenyalar les injustícies i treballen infatigablement per tenir el control de les seves vides.
Avui volem donar visibilitat a alguns d’aquests projectes i a les seves impulsores.
Sarajevo
Medicus Mundi col·labora amb la Fundació per la Democràcia Local de Bòsnia i Hercegovina (BiH)
Una estratègia integral adaptada a les condicions causades per COVID-19 per a un Sarajevo sense violència masclista
Bòsnia i Hercegovina encara no disposa d’un sistema de suport a les víctimes de violència masclista: quan es tracta de violència sexual contra les dones, aquests serveis no existeixen. A causa de la resposta inadequada de l’Estat sobre aquestes qüestions, les ONG s’han responsabilitzat de gran part del sistema de suport a les víctimes.

Jasmina Mujezinovic
El projecte vol millorar la capacitat de resposta del servei de salut per donar suport a les víctimes de violència sexual, i implicarà consolidar la coordinació entre el sector de les ONG, les institucions del sistema i els mitjans de comunicació. També s’afavorirà l’intercanvi d’experiències entre professionals d’institucions sanitàries i del sector no governamental de BiH i Catalunya de cara a compartir bones pràctiques a l’hora d’obrir el primer centre de suport a les víctimes de violència sexual. Per a tot això, és imprescindible augmentar els fons públics. També cal treballar per adoptar una llei de protecció contra la violència, que actualment no existeix.
El treball en xarxa de les entitats implicades és clau. És necessari internacionalitzar la lluita contra la violència masclista mitjançant el treball coordinat amb dues xarxes regionals de referència als Balcans.
Quito, Equador
Medicus Mundi col·labora amb el Patronato San José, del Municipi de Quito
Impulsant el camí de sortida de la violència masclista a Quito
En el marc del projecte Prevenció i Atenció a la Violència de Gènere, es vol reforçar la Casa de la Dona, a través de l’habilitació d’espais de capacitació per a l’autonomia econòmica de les usuàries, la millora de l’espai infantil i l’intercanvi d’experiències amb altres cases d’acollida del país. També s’està treballant en l’enfortiment de l’atenció mèdica del sistema de salut pública més proper a la Casa de la Dona, amb un enfocament de gènere; i la prevenció a través de la sensibilització a mitjans de comunicació i comunitat sobre els problemes que comporta la violència masclista.
Les dones que han viscut situacions de maltractament i violència sovint queden en situació de vulnerabilitat econòmica i social. Un dels objectius del projecte és promoure la justícia de gènere mitjançant accions que contribueixin a una vida lliure de violència a Quito, a través d’un servei d’apoderament econòmic a les dones que es troben en procés de sortida de la Casa de la Dona.

Gabriela Cevallos

Carmen Hermosa
També volem impulsar la incidència política en la lluita contra la violència basada en gènere en l’àmbit nacional, mitjançant el reforç de la coordinació de la xarxa de centres i cases d’acollida. Per fer-ho es treballarà al voltant del model d’articulació i resposta de l’Hospital Clínic de Barcelona.
Per últim, també volem prestar especial atenció a la sensibilització dels mitjans de comunicació, dels homes, dones, adolescents i nens de la ciutat de Quito, sobre la problemàtica de la violència masclista i el seu impacte en la salut integral de la dona i els seus fills i filles.
Maputo, Moçambic
Contribuir a la defensa, la garantia i l'exercici d'una vida lliure de Violència de les Dones
Aquest projecte s’implementa en col·laboració amb el Fórum Mulher i persegueix l’apoderament econòmic de les dones víctimes de violència de gènere i el treball amb els mitjans de comunicació. El seu objectiu general és contribuir a la construcció d’una societat més justa, equitativa i inclusiva que respecti els drets humans de les dones a la ciutat de Maputo i, d’una manera específica, contribuir a situar l’eliminació de la violència de gènere com una prioritat política i social a Maputo. Per fer-ho, és important incorporar un enfocament integral de drets humans i igualtat de gènere en els serveis, accions i programes contra la violència d’institucions públiques i privades de Maputo, incloent la generació d’oportunitats productives per a les víctimes. Cal augmentar la sensibilització ciutadana i això implica millorar la forma en la qual es tracten els casos de violència als mitjans de comunicació.

Violeta Bila
El projecte ja va aconseguir formar proveïdors de serveis en l’àmbit de Maputo (salut, treball social, policia, fiscals i activistes) i ara són més sensibles a l’enfocament de gènere i drets humans de les dones. Els serveis s’han convertit en més accessibles a les dones, perquè, d’una banda, aquestes tenen un coneixement més ampli sobre els seus drets, però també perquè els proveïdors de serveis que atenen les dones són més sensibles al tema i han conegut els drets que tenen aquestes dones, i també ha augmentat la consciència de les seves obligacions com a proveïdors de serveis.
Riberalta, Bolívia
Enfortint capacitats del sistema municipal de salut i de la ciutadania de Riberalta per garantir el control i innocuïtat dels aliments i la preparació davant d'emergències sanitàries (COVID-19)
Amb el projecte es busca fer efectiu el dret a la salut, mitjançant l’enfortiment de sistema públic de salut municipal, basat en els principis d’actuació de l’Atenció Primària en Salut (APS), i que tingui en compte en totes les seves polítiques els determinants socials de la Salut (DSS). Volem millorar la qualitat de l’atenció, especialment quant a la lluita contra la desnutrició; a més d’enfortir els mercats municipals, per garantir la innocuïtat dels aliments que s’ofereixen. Aquest projecte reivindica el dret a les dones a viure lliures de violència i també reivindica els drets en relació al medi ambient i la preservació d’aquest.

Maria Angélica Toro
Volem aconseguir una millora de les condicions de vida de les dones en situació de risc, amb la implementació d’horts familiars i polítiques locals garantint l’assignació equitativa de recursos, discriminació positiva de la feina de la dona, ampliar els espais conjunts entre homes i dones i la creació d’espais propis de dones.
Alba Arnau
La Pera. Comunicació Cooperativa