Neix una campanya que promou pràctiques de joieria i de compra pública d’or respectuoses amb el medi ambient i els drets humans
Part de l’or que es consumeix cada any es dedica a l’elaboració de joies. No obstant la seva destacada importància en el sector de la joieria, i en el financer com a valor refugi, l’or és també present en sectors com l’electrònica i és emprat en la fabricació d’aparells que utilitzem quotidianament com és el cas de mòbils i ordinadors.
L’or és un dels anomenats minerals de conflicte i les problemàtiques associades a la seva extracció i comercialització són encara avui força desconegudes. De fet, la mineria artesanal, sovint de tipus informal, deixa una sèrie d’impactes socials, econòmics, ambientals i sobre la salut que es vinculen en bona mesura a l’ús de mercuri i que tenen repercussions a escala global. El mercuri, altament contaminant, es fa servir en el procés d’extraure l’or, tot desembocant en mars i oceans i, finalment, al peix que mengem diàriament.

Sabies que la minera artesanal d’or és responsable del 40% de les emissions per mercuri al planeta?

Aquesta dada converteix l’ús de mercuri en un problema de salut pública global que a medicusmundi mediterrània vam descobrir fa uns anys fruit de la cooperació a terreny amb Moçambic. Des de llavors, treballem per contribuir a revertir-lo mitjançant una estratègia integral que implica, per una banda, la cerca de mètodes no contaminants d’extracció de l’or i l’impuls de cooperatives legals de miners a Moçambic i, per l’altra, el desenvolupament d’una línia d’acció a casa nostra que, més enllà d’informar i conscienciar, promogui canvis perdurables en els patrons de compra d’or.

Sabies que la minera artesanal d’or és responsable del 40% de les emissions per mercuri al planeta?
Aquesta dada converteix l’ús de mercuri en un problema de salut pública global que a medicusmundi mediterrània vam descobrir fa uns anys fruit de la cooperació a terreny amb Moçambic. Des de llavors, treballem per contribuir a revertir-lo mitjançant una estratègia integral que implica, per una banda, la cerca de mètodes no contaminants d’extracció de l’or i l’impuls de cooperatives legals de miners a Moçambic i, per l’altra, el desenvolupament d’una línia d’acció a casa nostra que, més enllà d’informar i conscienciar, promogui canvis perdurables en els patrons de compra d’or.

La campanya OR+ JUST per a la salut global és una proposta en aquesta direcció que compta amb el suport de l’Ajuntament de Barcelona. Es basa en el documental de producció pròpia “La Fiebre del Oro”, rodat el 2017 a Cabo Delgado (Moçambic), com a eina de treball imprescindible per a contextualitzar les problemàtiques esmentades i començar a abordar les alternatives possibles des d’un model de consum més crític i transformador.
Estudi sobre coneixement previ i interès a Barcelona
Com a punt de partida per a la construcció de la campanya, hem dut a terme un estudi sobre el grau de coneixement dins del sector de la joieria i entre la ciutadania barcelonina pel que fa a les vulneracions de drets humans i ambientals derivades de la mineria artesanal d’or, així com la seva predisposició cap a l’adquisició i la compra d’or certificat com a resposta.
Els resultats d’aquesta investigació, elaborada pel Grupo Análisis e Investigación, posen de manifest l’elevat desconeixement de les problemàtiques de l’extracció d’or entre la població: una de cada tres persones declara tenir-ne coneixement, mentre que només un 11% manifesta saber què és l’or certificat. I, sorprenentment, l’escàs nivell d’informació s’estén a les joieries de la ciutat, tot accentuant-se en el cas de les joieries més petites i “de barri” i de professionals amb una trajectòria més llarga.
Què pensa la ciutadanía?
80% aposta per oferir-lo a les joieries
90% creu que hauria de ser més conegut
76% adient la implicació de les institucions en la seva promoció
75% assumiria un increment del 3% en el preu
Tanmateix, la ciutadania es posiciona de manera generalitzada a favor de fomentar l’or certificat: gairebé el 90% creu que hauria de ser més conegut, el 80% aposta per oferir-lo a les joieries i el 76% considera adient la implicació de les institucions en la seva promoció. Si bé en els darrers anys s’ha produït un descens continuat de l’or en joieria, és també rellevant el fet que el 75% de la població enquestada assumiria un increment del 3% en el preu d’una peça elaborada amb or certificat, en la situació de considerar la compra d’una joia d’or. Per a més detall, els resultats de l’estudi estan disponibles en aquest enllaç.
Incidència política i sensibilització de la ciutadania
Un dels eixos fonamentals de la campanya és la incidència amb i cap al gremi de joiers i joieres amb l’objectiu de desencadenar pràctiques de joieria responsable i incentivar la utilització d’or amb garantia de respecte als drets humans i al medi ambient, és a dir, d’or amb la deguda certificació.
Per a fer possible aquest recorregut, facilitem un grup de treball format per diferents iniciatives de joieria responsable en actiu a la ciutat de Barcelona des del qual afavorim la creació d’espais de debat i d’articulació col·lectiva dins del sector. Aquest procés compta amb l’acompanyament d’Alianza por una Minería Responsable, creadors de Fairmined, i la participació puntual del Col·legi Oficial de Joiers (JORGC) i el Centre d’Artesania de Catalunya.
L’administració pública, per la seva banda, té també un pes destacat en el subministrament de serveis i la compra de productes compostos d’or i d’altres minerals conflictius. D’acord als criteris de sostenibilitat i ètica en la compra pública, promovem la introducció de l’or responsable a les contractacions de l’Ajuntament de Barcelona, per exemple per a la provisió de les medalles d’or de la ciutat.
Finalment, una altra de les prioritats de campanya és l’estímul de la reflexió crítica i la participació activa de la ciutadania en les dinàmiques de canvi lligades al comerç just i al consum responsable d’or. En aquest sentit, oferim xerrades, tallers i cinefòrums en diferents centres educatius i socials. Si vols estar-ne al dia, consulta la nostra agenda o segueix-nos a xarxes socials.
Estel Peix Feliu
Educación para la Justícia Global
medicusmundi mediterrània