La propera campanya del projecte d’Aprenentatge i Servei a l’INS XXV Olimpíada fomentarà el reciclatge i el consum responsable d’aparells electrònics
El projecte “LA FEBRE DE L’OR. Mercuri, de la mina al plat: salut global i mineria artesanal” és una proposta d’Aprenentatge i Servei (ApS) de medicusmundi mediterrània que aquest curs 2019/2020 arriba a la seva tercera edició a l’INS XXV Olimpíada del districte de Sants-Montjuïc.
Quina relació hi ha entre la mineria artesanal d’or a Moçambic i els nostres hàbits de consum?
Quins efectes té sobre la nostra salut i el medi ambient?
Podem contribuir a transformar-los d’alguna manera?
Amb l’objectiu de facilitar espais de reflexió i d’aprenentatge crític que ens ajudin a respondre aquestes preguntes i a adquirir eines pràctiques d’acció individual i col·lectiva capaces de generar canvis socials i ambientals, el projecte proposa a l’alumnat de secundària un viatge que comença en un país empobrit com Moçambic i acaba al nostre barri i a les accions més quotidianes que realitzem.
El nostre documental “La Fiebre del Oro” és el punt de partida per a conèixer un grup de miners a la recerca d’or i les conseqüències que aquesta activitat econòmica té en la seva salut i el medi ambient de la zona i de tot planeta. Perquè en el procés d’extracció de l’or empren mercuri, que és altament contaminant i desemboca a mars i oceans, tot arribant al peix que mengem habitualment. S’estima que el 40% de les emissions antropogèniques totals per mercuri provenen de la mineria artesanal.
L'or també és un metall imprescindible per a la fabricació d’aparells electrònics que utilitzem diàriament com ara telèfons mòbils i ordinadors portàtils.
Una pràctica com aquesta, que es duu a terme a l’altra banda del món, està estretament lligada a la creixent demanda d’or i d’altres minerals necessaris per a satisfer el nostre model de consum i té un impacte directe sobre la salut global. L’or és un metall imprescindible per a fer joies, però també ho és per a la fabricació d’aparells electrònics que utilitzem diàriament, sobretot la població jove, com ara telèfons mòbils i ordinadors portàtils.
El projecte aposta per abordar aquesta connexió global-local des de la perspectiva dels drets humans, els determinants socials de la salut, la crisi ambiental i el consum responsable, a través d’un servei adreçat a la comunitat que pren forma de campanya de sensibilització. El grup de 4t-C d’ESO de l’INS XXV Olimpíada del curs passat ho explicava així a la peça audiovisual “Què s’amaga darrere del nostre consum?”, creada en el marc del servei que van desenvolupar.
Medi ambient i electrònica, protagonistes del curs 2019/20
La tercera edició a l’INS XXV Olimpíada es va posar en marxa el 6 de novembre amb una sèrie de tallers participatius dedicats a l’aprenentatge i a la construcció del servei que s’implementarà fins a finals de curs. Enguany hi participaran els tres grups de 4t d’ESO de l’institut, que sumen 80 estudiants, i estarà centrat a promoure el consum responsable d’aparells electrònics mitjançant diferents activitats de recerca, sensibilització, recollida de deixalles i reciclatge adreçades a les famílies, al centre i al barri. .
Malgrat encara s’estan acabant de definir, una de les primeres accions serà la realització d’enquestes a les botigues d’electrònica de l’entorn i a la seva clientela per tal de determinar el grau de coneixement previ respecte els fenòmens complexos que hi estan associats i despertar l’interès i la consciència crítica cap a l’adopció de patrons i pràctiques de consum més responsables i sostenibles.
Guia didàctica del projecte per a professorat
Un altre dels propòsits d’aquest curs acadèmic és fomentar la utilització de la guia didàctica per a professorat elaborada el curs anterior per l’equip d’educadores. Aquesta guia vol ser una eina útil i pràctica per a motivar la participació del conjunt del professorat al treball de l’ApS i facilitar continguts complementaris als proporcionats durant les hores de projecte per a cadascuna de les assignatures de 4t d’ESO.
La guia presenta els continguts principals de les temàtiques que es poden abordar a classe entorn al projecte i aporta un recull de recursos i d’activitats específicament dissenyades per a les diferents matèries. Sovint no són elements nous, sinó aspectes ja inclosos al currículum de cada assignatura, que aquí es relacionen per a transmetre de forma aplicada a problemàtiques actuals, tot promovent dinàmiques cooperatives i reflexives amb una visió de transformació social. Es pot descarregar en aquest enllaç
Estel Peix Feliu
Educació per a la Justícia Global
medicusmundi mediterrània
estel.peix@medicusmundi.es