Durant els mesos de setembre i octubre, com és habitual en els últims anys, diversos estudiants de quart de Medicina de la Universitat Jaume I de Castelló han realitzat amb nosaltres part de les pràctiques d’una de les seves assignatures. Aquest any, tres grups de 25 alumnes i alumnes han treballat durant una setmana cadascun en la creació d’una campanya de sensibilització contra la desigualtat obscena en salut, i el resultat ha estat fascinant.
El repte que se’ls plantejava era el de crear un vídeo participatiu que servís per conscienciar la ciutadania castellonenca sobre els temes que aprenien en les sessions teòriques que se’ls impartien. A més, havien de crear una campanya de difusió des de zero, habilitant canals a les diferents xarxes socials, dissenyant la imatge, redactant notes de premsa… Per a això, el primer dia de classe se li atorgava a cada estudiant un rol dins de l’equip, que al seu torn estava dividit en quatre grups: el primer grup el formava la Junta Directiva que prenia les decisions i buscava la informació, el segon el formava l’equip de comunicació, el tercer grup s’encarregava del disseny del vídeo i el quart estava encarregat de l’enregistrament i edició. Des del primer dia van assumir perfectament el repte plantejat, i van treballar en equip durant la intensa setmana en la qual havien d’aconseguir editar i difondre el vídeo creat
I com a resultat van crear la campanya “Lleva’t la bena”, que durant tres setmanes va anar creixent fins a aconseguir els següents resultats:
Més de 8.500 visites entre els vídeos difosos a través del seu canal de Youtube.
Publicacions de les notes de premsa en els principals diaris digitals provincials.
Participació en dues emissores de ràdio per explicar la campanya.
Publicació en més de deu webs de diferents entitats com a col·legis professionals, universitats, hospitals…
Més de 800 seguidors a través de les diferents Xarxes Socials de la campanya.
A més van crear un “challenge” a les xarxes socials en el qual van participar equips de futbol, esportistes, polítics, professionals sanitaris, estudiants, youtubers…
I al final de la campanya, el resultat més important: la satisfacció dels propis estudiants per haver col·laborat en una campanya de sensibilització que els ha servit per entendre les implicacions del dret a la salut, per conèixer les causes de les seves vulneracions a nivell global, per reflexionar sobre les desigualtats que es donen a nivell local i global… i per poder transmetre tot l’après als seus familiars, amics i a gran part de la comunitat en la qual viuen.
Gonzalo Pareja
medicusmundi mediterrània