Quan es parla de millorar la qualitat dels serveis de salut d’un país, sigui aquest el que entenem per “desenvolupat” o “en vies de desenvolupament” el primer que ens ve al cap són grans obres i infraestructures, compra de cars equipaments, formació de professionals… Tot això pot resultar necessari, però, què hi ha de la qualitat i la calidesa en l’atenció al pacient? Al cap i a la fi, parlem de serveis per a persones prestats per persones, per la qual cosa la professionalitat, el respecte, la dignitat i la humanitat en l’atenció constitueixen aspectes fonamentals per a la qualitat del servei i per a la seva acceptabilitat social. Aquest últim aspecte és especialment important en països on un major ús dels serveis de salut redundaria per si mateix en importants millores dels indicadors sanitaris.
medicusmundi col·labora en les iniciatives de Qualitat i Humanització del Ministeri de Salut de Moçambic, realitzant un estudi, que s’estendrà fins l’any 2015, per analitzar la qualitat dels serveis prestats pels professionals de la salut i la satisfacció percebuda per part dels usuaris i usuàries de la xarxa sanitària dels districtes de Montepuez, Balama i Namuno.
En el marc d’aquesta col·laboració, del 26 al 28 de setembre, medicusmundi va participar en la 4a Reunió Regional de Qualitat i Humanització que va tenir lloc a la ciutat de Lichinga, província de Niassa.
Durant aquests dies es van revisar els avanços realitzats a les tres províncies del nord del país (Cap Delgado, Niassa i Nampula), i es van debatre les principals estratègies orientades a incrementar la qualitat dels serveis prestats pels professionals de la xarxa sanitària de la regió. Aquesta reunió va incloure per primera vegada criteris de millora de competències en l’atenció als usuaris i usuàries i també premis a les iniciatives presentades. Esperem que els resultats del nostre estudi contribueixin a avançar en aquests aspectes tan crucials per a la qualitat en l’atenció sanitària.